Khamis, 30 Jun 2011

Jerangkap Samar

KOMENTAR HARI INI
SELANMAT PAGI 1MALAYSIA EDISI 25 MEI
TAJUK: JERANGKAP SAMAR DAP
PEN. SKRIP & PENYELIDIK: SHARIFF AHMAD
PENERBIT SPM: SUE ARYANIE
PENERBIT KHI: AWANG OMAR
PENERBIT PENYELARAS: REEZA SHARIMAN
PENERBIT EKSEKUTIF: ROSLAN ARIFFIN

COMPERE

Sudah masuk hari ke sepuluh Komentar Hari Ini bersiaran sejak Isnin lalu. Pelbagai pandangan dan teguran diterima. Ini bermakna anda sentiasa bersama kami.

Semoga pandangan yang konstruktif akan menguatkan keazaman kami untuk terus berinteraksi dengan anda.

Baik jika semalam kita membicarakan soal cadangan demonstrasi dalam stadium, hari ini kita beralih ke topik lain pula. Ada kaitannya dengan soal politik semasa, iaitu rancangan halus untuk menguasai pilihanraya akan datang. Apa kisahnya?

Untuk itu, kita ikuti kupasan yang disediakan SHARIFF AHMAD, dengan tajuk JERANGKAP SAMAR DAP...bersama penyampai, ZALEHA.

[[PENYAMPAI

Pendedahan Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi kononnya wujud gerakan sistematik Parti DAP meletakkan calon-calon Melayu bagi menawan tiga negeri – Negeri Sembilan, Melaka dan Wilayah Persekutuan pada PRU 13, tidak harus dipandang sepi.

Kerana itulah impian setinggi gunung parti berkenaan setelah berjaya menguasai Pulau Pinang selain mentcatat prestasi memberangsangkan di Perak dan Selabngor pada pilihanraya lalu.

Ditambah pula dengan kejayaan di luar jangkaan – lebih sekali ganda pada Pilihanraya Negeri Sarawak baru-baru ini. Bekalan semangat paling berharga buatnya.

Lantaran, strateginya ialah untuk memperluaskan pengaruhnya di negeri-negeri berjiran itu dengan menampilkan calon-calon Melayu. Walaupun ia bukan suatu kelaziman kecuali beberapa kes terpencil dahulu.

Berdasarkan rekod lalu, Wilayah Persekutuan yang berada dalam lingkaran bandaraya sudah hampir dalam genggamannya. Sukar untuk ditandingi. Namun bagaimana pula Melaka dan Negeri Sembilan – kubu kuat BN sejak sekian lama?

Mampukah ia berkuasa memandangkan strateginya amat rapid an licik sekali ketika menguasai Pulau Mutiara. Adakagh BN akan menyerah mudah setelah mempelajari sesuatu pada pilihanraya lalu?

Apakah sebenarnya matlamat untuk membariskan calon-calon Melayu setelah menyedari betapa jarang sekali orang Melayu dan beragama Islam sanggup tampil ke hadapan. Tidak tergamak rasanya.

Namun, tidak lain tidak bukan untuk memperlihatkan ia bukan sebuah parti perkauman selepas merasakan sokongan kaum Melayu kian membesar.

Jika benar begitu, sanggupkah ia meletakkan calon Tionghua di kawasan majoriti Melayu. Jika berani, terhindarlah tanggapan kononnya ia sebuah parti rasis, cauvanistik dan perkauman kerana diterima ramai.

Hakikatnya, pelan tersirat itu sebenarnya untuk mempersiapkan kerangka besar menyediakan seorang bakal Menteri Besar jika ditakdirkan Perlembagaan negeri tidak membenarkan pemimpin bukan Melayu menerajui tampuk negeri.

Sekurang-kurangnya sudah ada calonnya dalam kalangan orang Melayu tidak sepertimana yang dihadapi tatkala memenangi Pilihanraya Umum 2008, khususnya di negeri Perak Darul Ridzuan.

Tidak syak lagi ia suatu muslihat untuk mengabui mata orang Melayu supaya menerima parti itu. Sekurang-kurangnya komposisinya seimbang bertujuan menumbangkan lawan.

Tidak kisahlah Menteri Besarnya Melayu asalkan kerajaan pembangkang dapat diteraju. Bagaikan memasang jerangkap samar, orang Melayu dijadikan ketua tetapi dimonopoli orang Cina. Siapa jerat siapa?

Hakikatnya, gerakan sulit sepertimana dakwaan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamalludin sudahpun dihidu dengan kemunculan mendadak para pengundi Tionghua di kawasannya sendiri, Rembau.

Bagaikan suatu “penghijrahan” sejak setahun lalu, bilangan pengundi baru dari Parlimen Seremban dan Rasah yang didominasi parti itu, mula bertapak di kawasan berkenaan.

Untuk tujuan apa? Tidak lain tidak bukan untuk mengagih-agihkan pengundi sama rata bagi memenuhi ruang-ruang kosong sekaligus memberi saingan sengit agar pilihanraya berpihak kepada Pakatan Pembangkang.

Susulan itu, bagaimana pula reaksi dari BN dan UMNO sendiri? Apakah ia telah bersedia menghadapi ujian dan cabaran baru ini dengan tindak balas baik dari segi tenaga, jentera dan strategi parti?

Malangnya, sikap sambil lewa sebahagian besar ahli-ahli parti yang dikatakan tidak begitu sensitif dengan daftar pemilih amat mengecewakan.

Misalannya, 18 peratus atau 120,000 ahli Pemuda UMNO di seluruh negara seperti dakwaan Khairy, masih belum berbuat demikian. Sehingga melabel mereka sebagai melakukan ‘dosa politik’

Sama juga dengan MIC, sepertimana yang dilaporkan Presidennya, datuk G. Palanivel, hamper 40 peratus daripada 700,000 ahlinya juga masih belum mendaftar. Membabitkan sekurang-kurangnya 280,000 orang.

Suatu angka yang amat kritikal kerana ia adalah penyumbang utama bagi memastikan kemenangan. Ditakdirkan pilihanraya sebulan dua lagi, tidakkah ia suatu tamparan buat BN. Jika ditakdirkan kecundang,  bukan kerana kehebatan lawan tetapi kelemahan dalaman.

Lantaran, mahu tidak mahu, langkah konkrit harus digerakkan oleh semua komponen parti untuk memastikan kesemua ahli yang bernaung di bawah bumbungnya menjadi pengundi.

Hakikatnya, apa guna bermegah dengan keramaian anggota jika tidak boleh turun pada pilihanraya? Menang jawatan dalam parti tapi tewas dalam pilihanraya, pun tiada maknanya.

Sama seperti muslihat DAP, jangan biar jerangkap samar memerangkap diri.

CALL OUT: Baik bersama kita di talian ialah Datuk Ruhanie Ahmad, bekas Ahli Parlimen Parit Sulong. Selamat pagi…dengar khabar Datuk sedang belajar lagi …di mana dan jurusan apa?

1. Jika benar dakwaan DAP mahu meletakkan calon-calon Melayu kononnya untuk menjadi Menteri Besar/Ketua Menteri, adakah ia akan mempengaruhi sentimen pengundi Melayu?

2.  Secara senyap-senyap DAP dikatakan mengatur langkah mengagih dan menempatkan pengundinya di tempat-tempat berpotensi. Dari segi moral, tentu tidak begitu wajar namun dari segi peraturan dan undang-undang, ia dibolehkan?

3. Sikap acuh tak acuh ahli-ahli UMNO dan BN berhubung daftar pemilih agak menggusarkan. Sepatutnya sebagai organisasi yang mantap dan cukup berpengalaman, perkara ini tidak berlaku?

Baik itu tadi pandangan Datuk Ruhanie Ahmad berhubung topik pagi ini. Insya Allah, kita akan membicarakan topik yang lain pula pagi esok. Jumpa lagi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan